Kangurkowe liczenie …
Dnia 20 marca br. odbyła się kolejna edycja Międzynarodowego Konkursu „Kangur Matematyczny”, którego organizatorem na terenie Polski jest Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych z siedzibą w Toruniu. Zgodnie z zasadami konkursu jest one przeprowadzany w tym samym czasie we wszystkich uczestniczących w nim krajach i jest adresowany do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich, począwszy od klasy drugiej szkoły podstawowej do klas maturalnych w liceach i technikach. Rozgrywany jest w sześciu kategoriach. Każda z nich nosi swoją nazwę. Dla szkół podstawowych obejmuje ona następujące klasy:
- Żaczek – klasy 2 szkół podstawowych; 21 zadań – 6 uczniów
- Maluch – klasy 3 i 4 szkół podstawowych; 24 zadania – 18 uczniów
- Beniamin – klasy 5 i 6 szkół podstawowych; 30 zadań – 4 uczniów
Konkurs ma charakter jednorazowego testu. Zadania (o różnym stopniu trudności) oraz termin są ustalane przez władze stowarzyszenia Kangourou Sans Frontie’res. Na rozwiązanie testu przeznaczone jest 75 minut.
Uczeń uczestniczący w konkursie w każdej kategorii otrzymuje w chwili rozpoczęcia konkursu 30 punktów. Do każdego zadania dołączonych jest 5 odpowiedzi, z których dokładnie jedna jest poprawna. Za brak odpowiedzi uczestnik otrzymuje zero punktów, natomiast za odpowiedź błędną lub za zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi, otrzymuje punkty ujemne w liczbie 25 % przewidzianych za zadanie. W czasie trwania Konkursu nie wolno korzystać z kalkulatorów.
W tym roku do matematycznych zmagań przystąpiło 28 uczniów z klas II – V, którzy od grudnia pod okiem pani Pauliny Matysiak przygotowywali się do Konkursu. Teraz w skupieniu liczyli wszystkie zadania, które sprawdzały nie tylko umiejętności matematyczne, ale przede wszystkim logiczne myślenie. Prawidłową odpowiedź zaznaczano na specjalnej karcie. Ta z zakodowanym imieniem i nazwiskiem została wysłana na adres organizatora. Na wyniki przyjdzie nam poczekać do połowy czerwca. Wierzymy, że i tym razem któryś z naszych uczniów odniesie sukces, a wielogodzinne przygotowania na pewno będą procentowały w przyszłości, bo dzięki nim wzbogacono wiedzę.
Po konkursie każdy z młodych matematyków otrzymał kolorowy breloczek – układankę (coś na wzór malutkiej kostki, a raczej walca Rubika), której ułożenie także wymaga spostrzegawczości i logicznego myślenia….