Jak drugoklasiści łączą teorię z praktyką ….

          Ogrom wiadomości i umiejętności, jakie w toku nauki musi przyswoić drugoklasista, sprawia, że niemal każda jednostka lekcyjna, to czas wypełniony działaniem i ciężką pracą. Aby wiedza była przyswojona i ugruntowana, trzeba młodym umysłom dostarczać wielu bodźców, stosować różne metody, aby w efekcie końcowym zostało w głowach jak najwięcej.

            W październiku jeden z bloków  tematycznych, jakie realizowano w tej klasie, dotyczył potraw regionalnych, ich tradycji oraz pochodzenia. Przy tej okazji uczniowie przypomnieli sobie, co już wiedzą na temat zdrowego odżywiania oraz prawidłowej codziennej diety. Zwieńczeniem tych „smacznych” tematów było  przygotowanie sałatek lub surówek według własnych pomysłów, przepisów. Do pracy uczniowie przystąpili odpowiednio przygotowani : fartuszki, potrzebne narzędzia i przybory oraz warzywa i owoce. Skupienie na twarzach i radość w oczach, a co chwila słychać było: „mmm, ale ja to lubię…” , „…ale to pyszne…..” . Gdy już wszystko było gotowe, a miseczki wypełniły pachnące, kolorowe potrawy, dzieci zasiadły przy wspólnym stole i smakowały przygotowane przez siebie pyszności. W ten sposób wzbogaciliśmy realizację programu „Warzywa i owoce w szkole”.

            Przy realizacji tematu o potrawach regionalnych, uczniowie dowiedzieli się, skąd wywodzi się kształt i nazwa ciastek „Katarzynki”. W ramach zajęć dodatkowych uczennice przygotowały samodzielnie masę solną, z której dzieci będą „wypiekać ciasteczka”, ale najpierw wałkować i wykrawać na kształt Katarzynek.

            W kalendarzu obchodzimy różne czasem „dziwne” święta, ale Dzień Zdrowego Śniadania, z uwagi na jego znaczenie, mógłby trwać cały rok.  8. listopada każdy z uczniów klasy drugiej przyniósł do szkoły „zdrowe śniadanko”. Ale to nie jednorazowy przypadek, bo już wcześniej organizowane były w tej klasie dni, w których uczniowie przynosili chlebaczki pełne zdrowych kanapek lub owoców, świeżych warzyw….

            Ponieważ kolejny blok tematyczny dotyczył pogody i zjawisk jej towarzyszących, klasa druga spotkała się na niecodziennej lekcji z panem Zenonem Chlebowskim, który od czterdziestu lat opiekuje się smolickim Posterunkiem Meteorologicznym. Obserwator zjawisk i procesów atmosferycznych z wielką pasją opowiadał dzieciom o składnikach pogody. Pokazał i omówił przyrządy meteorologiczne, które mieszczą się w posterunku ( różnego rodzaju termometry, termograf, deszczomierze itd.). Pan Chlebowski zapoznał dzieci z kierunkami świata, rodzajami zachmurzenia i opadów oraz omówił, w jakli sposób określa się widoczność oraz ilość opadu deszczu, śniegu. Wszystko to było niezwykle ciekawe, a co ważniejsze, pozwoliło dzieciom dotknąć, na własne oczy zobaczyć to, o czym czytały w książkach i rozmawiały na lekcji.

            Teoria podparta praktycznym działaniem, to najlepszy sposób na dobre przyswajanie wiadomości i zdobywanie nowych umiejętności.